Ska ärlighet tas för givet i en affärsrelation? Ja, det måste vi nog utgå ifrån för att överhuvudtaget kunna jobba tillsammans som kund och förvaltare. Men det uppkommer självklart lite gropar på vägen i en affärsrelation som gör att det kan vara på sin plats att gå in i samarbetet med konkreta ramar som visar hur ärligheten levs upp till. Det fick vi höra från 2.600 föreningar som vi pratade med när vi startade om Storholmen 2013 och gick från att vara en i mängden till att bli en unik förvaltare.
Några konkreta steg som vi tagit i sammanhanget och som visar på att vi verkligen vill vara öppet ärliga är:
- Vi har ingen portal för det räcker inte. Vi har Gateway som är marknadens enda helt transparenta IT-plattform. Där kan styrelsen se allt – i realtid – och dessutom kommentera direkt i ärendena.
- Vi är transparenta även utanför Gateway. Korten på bordet helt enkelt. Detta tar sig t ex uttryck i att vi inte gör påslag på leverantörers fakturor. Föreningen får samma summa på fakturan som leverantören fakturerat. Vi tar heller inte kickbacks från leverantörer.
- Vi har inte klientmedelskonto. Vi anser att vi inte ska leka bank och att ni ska era pengar på ert konto, vilket är särskilt viktigt nu när ni faktiskt får ränta på era pengar.
- I våra avtal är det inskrivet en vitesklausul som träder in om vi gör fel och inte rättar felet.
- Skulle vi inte vara överens så finns också i avtalet inskrivet att vi går till en oberoende kundombudsman vilken Storholmen betalar för och det utslag om kundombudsmannen gör förbinder vi oss att följa.
Anette Ullberg, försäljningsansvarig, Storholmen Förvaltning
08-520 252 00, anette.ullberg@storholmen.se